Αποκλειστικά η κατάθεση αξιωματικού που πέταξε πάνω από τη φωτιά στο Μάτι
«Η φωτιά, όταν την είδαμε εμείς, ήταν περίπου στο μέσον της απόστασης ανάμεσα στο Νταού Πεντέλης και τον Νέο Βουτζά. Κατέβαινε την τελευταία ρεματιά πριν από το Λύρειο Ιδρυμα. Το μέτωπο της πυρκαγιάς ήταν περίπου 500 μέτρα».
Ακρως αποκαλυπτική για τις συνθήκες που επικρατούσαν σε Νέο Βουτζά και Μάτι το απόγευμα της 23ης Ιουλίου, και τις εκτεταμένες επιχειρησιακές δυσλειτουργίες που καταγράφηκαν, είναι η κατάθεση του αρχιπυράρχου Χρήστου Λάμπρη, ο οποίος πέταξε πρώτος πάνω από το μέτωπο της φωτιάς με το ελικόπτερο συντονισμού της Πυροσβεστικής και μετέφερε εικόνα στο συντονιστικό κέντρο.
Το μεσημέρι της 9ης Αυγούστου, ο κ. Λάμπρης μετέβη στην Εισαγγελία και απάντησε στις ερωτήσεις του αντεισαγγελέα Εφετών Ηλία Ζαγοραίου και των συνεργατών του. Το περιεχόμενο της κατάθεσης φέρνει για πρώτη φορά αυτούσιο στη δημοσιότητα η «Κ».
«Μετά μία ώρα πτήσης στην περιοχή της Κινέτας και στο Καλαμάκι με το συντονιστικό ελικόπτερο της Πυροσβεστικής, πήρα εντολή από τον υπαρχηγό επιχειρήσεων κ. Ματθαιόπουλο στις 4.59 μ.μ. να μεταβώ με το ελικόπτερο στην περιοχή της Πεντέλης, όπου υπήρχε μια ανεξέλεγκτη φωτιά. Πήραμε πορεία κατευθείαν για εκεί», αναφέρει στην αρχή της κατάθεσής του ο 52χρονος αξιωματικός της Πυροσβεστικής. «Οταν φτάνετε εκεί, τι πρωτοαντικρίζετε και ποιον ενημερώνετε;», τον ρωτά ο εισαγγελέας. «Από τον ασύρματο, συχνότητα 15, είχα ακούσει ότι βρίσκεται εκεί ο “Αρης Αθηνών” κ. Παναγιωτόπουλος.
Τον ενημέρωσα για τη φωτιά και του είπα ότι πάει για τον Βουτζά, ότι βρίσκεται κάτω από το Λύρειο Ιδρυμα». «Υπήρχε εκείνη τη στιγμή δυνατότητα επικοινωνίας με το συντονιστικό κέντρο (ΕΣΚΕ);», επανέρχεται ο εισαγγελέας. «Με το ΕΣΚΕ δεν επικοινωνούσα απευθείας με τον ασύρματο, πήρα όμως τον κ. Ματθαιόπουλο γύρω στις 5.20 μ.μ. και τον ενημέρωσα ότι η φωτιά έχει κατεύθυνση προς Βουτζά», απαντά ο κ. Λάμπρης. «Για την ένταση ενημερώσατε;», τον ρωτάει ο εισαγγελέας. «Δεν το θυμάμαι», απαντά εκείνος. «Σίγουρα έδωσα την κατεύθυνση της φωτιάς και τη δυσκολία της. Ηταν μια πολύ δύσκολη φωτιά».
Στην πορεία της κατάθεσής του ο αρχιπύραρχος αναφέρει ότι, τη στιγμή που έφτασε στο μέτωπο, ρίψεις νερού πραγματοποιούσε μόνο ένα πυροσβεστικό ελικόπτερο Erickson S-64 και διευκρινίζει ότι ο ίδιος δεν ενεπλάκη στον συντονισμό τής από αέρος επιχείρησης κατάσβεσης, καθώς γνώριζε ότι λόγω έλλειψης καυσίμου θα έπρεπε να επιστρέψει σύντομα στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας για ανεφοδιασμό. Λέει ακόμα ότι ενώ πετούσαν πάνω από τη φωτιά, διέκριναν στο έδαφος μόνο δύο υδροφόρες, δίχως να μπορούν να πουν με βεβαιότητα εάν ήταν της Πυροσβεστικής ή εθελοντών. «Φύγαμε περίπου στις 5.30 μ.μ. λόγω καυσίμων. Μαζί μου ήταν ο επιπυραγός κ. Αναστασόπουλος, ο οποίος μου επιβεβαίωσε ότι ενημέρωσε για την κατεύθυνση της φωτιάς προς Νέο Βουτζά».
Ο κ. Ζαγοραίος και οι συνεργάτες του θέτουν εκ νέου στον αρχιπύραρχο τα ερωτήματα «ποιος ήταν αρμόδιος να δώσει εντολή στα εναέρια μέσα να πάνε στο σημείο» και ζητούν την εκτίμησή του σχετικά με το εάν αξιολογήθηκαν σωστά η δύναμη και η ένταση της πυρκαγιάς. «Τη στιγμή που είδα εγώ τη φωτιά, θεωρούσα ότι ήταν πιθανό στην επόμενη κορφή να έσπαγε ο καπνός και να μπορούσαν να ρίξουν (σ.σ.: τα εναέρια)», καταθέτει ο κ. Λάμπρης και συνεχίζει: «Αυτή η πυρκαγιά είχε κάποια χαρακτηριστικά. Ενα από αυτά είναι ότι είχε συνεχώς επιδεινούμενη κατάσταση.
Πιστεύω ότι με τις συγκεκριμένες συνθήκες δεν υπήρχε δυνατότητα να εκτιμηθούν οι χρόνοι, έβλεπες ότι είναι μια δύσκολη φωτιά», εξηγεί. Ο κ. Ζαγοραίος τού απευθύνει το ερώτημα: «Ενας μέσος πυροσβέστης μπορούσε να δώσει εκτίμηση για πιθανή εντολή εκκένωσης;». Απαντά ο 52χρονος αξιωματικός: «Ως προς τον χώρο ναι, αλλά ως προς τον χρόνο πιθανώς η εκτίμηση να ήταν λάθος». Επανέρχεται ο εισαγγελέας: «Εκτίμησαν τον χρόνο λάθος;». «Εκτιμώ ότι μπορεί να εκτιμήθηκαν και λάθος οι χρόνοι», καταλήγει ο κ. Λάμπρης.
Μετά την αποχώρηση του ελικοπτέρου για ανεφοδιασμό, ο αρχιπύραρχος επέστρεψε οδικώς στο μέτωπο της φωτιάς. Στην κατάθεσή του περιγράφει με λεπτομέρεια τις συνθήκες που επικρατούσαν στη λεωφόρο Μαραθώνος, στην Κυανή Ακτή και τις προσπάθειες που κατέβαλε για τη μεταφορά τραυματιών και εγκλωβισμένων.