Σωτήρια αποδείχθηκε η λειτουργία του 112 στη Δανία το 2018 στη διάρκεια της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι, καθώς τότε η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν είχε τεθεί ακόμα σε λειτουργία στη χώρα μας.
Έτσι, μέσω Δανίας έφτασε στην Ελλάδα η πληροφορία ότι τις κρίσιμες ώρες της πύρινης λαίλαπας υπήρχαν άνθρωποι στη θάλασσα που πάλευαν μόνοι τους και βοήθησε να σωθούν, με ανύπαρκτο τον κρατικό μηχανισμό της χώρας μας.
Το συγκλονιστικό αυτό γεγονός περιέγραψε στη διάρκεια της δίκης ο Σταύρος Μπανος, ο οποίος την κρίσιμη χρονική περίοδο ήταν διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων.
Ο μάρτυρας, απαντώντας σε ερώτηση της προέδρου του δικαστηρίου, Μαρίας Γκιαούρη, ανέφερε ότι ουσιαστικά το Λιμενικό στη χώρα μας ενημερώθηκε γιατί Δανοί τουρίστες, που βρέθηκαν στη θάλασσα, πάτησαν το κουμπί στο 112 που λειτουργούσε από τότε στη χώρα τους και έδωσαν το σήμα ότι βρίσκεται σε κίνδυνο η ζωή τους.
«Μέχρι τις 8 το βράδυ δεν γνωρίζαμε ότι υπήρχαν άνθρωποι στη θάλασσα»
Πρόεδρος: Πώς το μάθατε ότι βρίσκονται άνθρωποι στη θάλασσα;
Μάρτυρας: Μέχρι τις οκτώ το βράδυ δεν είχα εικόνα ότι υπήρχαν άνθρωποι στη θάλασσα. Η πρώτη πληροφορία ήρθε από το ελικόπτερο για τους τουρίστες της Δανίας. Ένας από αυτούς πάτησε το 112 στο κινητό του. Πήγε το σήμα σε δανέζικο δίκτυο και από εκεί ζήτησαν συνδρομή από αντίστοιχο φορέα στην Ελλάδα.
Όταν το ελικόπτερο έφτασε εκεί, ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι υπήρχε μεγάλος αριθμός ανθρώπων στη θάλασσα, γύρω στις δύο χιλιάδες – αριθμός που, όπως και ο μάρτυρας είπε, του φάνηκε απίστευτος.
Και από εκείνη τη στιγμή άρχισε αγώνας δρόμου για τη διάσωση των ανθρώπων, αν και ορισμένοι είχαν ήδη καταλήξει μέσα στη θάλασσα, όπως έχει προκύψει ήδη από την πολύμηνη διαδικασία.
Όπως πρόσθεσε ο μάρτυρας, αμέσως κινητοποίησαν πλοία από το ναύσταθμο Σαλαμίνας και έθεσαν σε συναγερμό τα στρατιωτικά νοσοκομεία, κάνοντας και μια σειρά άλλων διαδικασιών για τη διάσωση του κόσμου.