Δίκη στο Μάτι: Η κατάθεση του πραγματογνώμονα για τα πτητικά μέσα

Σύμφωνα με πληροφορίες του kathimerini.gr, ο Δ. Λιότσιος ανέφερε στην κατάθεσή του ότι την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς, συγκεκριμένα στις 17.00, υπήρχαν 12 εναέρια μέσα τα οποία ήταν προσγειωμένα, χωρίς να δοθεί εντολή να επιχειρήσουν.

Εκτεταμένη αναφορά στις παραλείψεις και τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι, που άφησε πίσω της περισσότερους από 100 νεκρούς, έκανε κατά τη χθεσινή του κατάθεση στο δικαστήριο ο επιπυραγός και πραγματογνώμονας της Εισαγγελίας, Δημήτρης Λιότσιος.

Οπως ανέφερε ο Δ. Λιότσιος, εκείνη την ημέρα, και μετά την πυρκαγιά στην Κινέτα, θα έπρεπε να είχε σημάνει συναγερμός στην Πυροσβεστική και να είχε δοθεί εντολή γενικής επιφυλακής σε όλες τις δυνάμεις στην Αττική από το μεσημέρι, και όχι αφού η φωτιά είχε κυκλώσει το Μάτι. Ο μάρτυρας επανέλαβε ότι, με δεδομένη την πρόγνωση εκδήλωσης πυρκαγιάς στο νούμερο 4 της κλίμακας επικινδυνότητας, θα έπρεπε να είχε διαταχθεί από την προηγούμενη ημέρα εναέρια επιτήρηση, προσθέτοντας ότι υπεύθυνος γι’ αυτό ήταν ο τότε διοικητής του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ).
.

Παράλληλα, ο πραγματογνώμονας της Πυροσβεστικής παρέθεσε και τις δυνάμεις που υπήρχαν διαθέσιμες εκείνη την ημέρα, λέγοντας πως πανελλαδικά υπήρχαν 56 διαθέσιμα εναέρια μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας και ότι για την Αττική ήταν διαθέσιμα τα 15, από τα οποία τα 5 είναι υδροφόρα αεροσκάφη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του kathimerini.gr, ο Δ. Λιότσιος ανέφερε στην κατάθεσή του ότι την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι, συγκεκριμένα στις 5 το απόγευμα, υπήρχαν 12 εναέρια μέσα τα οποία ήταν προσγειωμένα, χωρίς να δοθεί εντολή να επιχειρήσουν.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την κατάθεσή του, ο επιπυραγός αναφέρθηκε σε έξι αεροσκάφη και έξι ελικόπτερα.

Εκτός, όμως, από τα καθηλωμένα αεροσκάφη, όπως κατέθεσε, υπήρχαν και άλλα, τα οποία, ενώ βρίσκονταν στον αέρα, δεν έλαβαν εντολή εκτροπής, ώστε, έστω κάποια από αυτά, να επιχειρήσουν στην πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης. Σύμφωνα με την κατάθεση του πραγματογνώμονα, πρόκειται για 10 πτητικά μέσα.

Παράλληλα, όπως μετέδωσε και το ΑΠΕ, κατά την κατάθεσή του, ο Δ. Λιότσιος δέχθηκε σειρά ερωτήσεων από την πρόεδρο προκειμένου να αποσαφηνιστεί η διαδικασία, αλλά και η ιεραρχία που τηρείται στη λήψη των κρίσιμων αποφάσεων.

Πρόεδρος: Με ποιον έπρεπε να συνεννοηθεί (το ΕΣΚΕ) για τα αεροσκάφη της εναέριας επιτήρησης;

Δ. Λιότσιος: Το αίτημα είναι υπό την ευθύνη και την εποπτεία του υπαρχηγού επιχειρήσεων.

Πρόεδρος: Ο υπαρχηγός έπρεπε να δώσει την εντολή;

Δ. Λιότσιος: Μπορούσε και μόνος του να το κάνει. Ο υπαρχηγός μπορεί να μιλά με το ΕΣΚΕ και να πει «έγιναν αυτά».

Πρόεδρος: Ο αρχηγός;

Δ. Λιότσιος: Ο αρχηγός οφείλει να είναι ενήμερος για τα πάντα, ότι όλες οι προβλεπόμενες ενέργειες έγιναν.

Πρόεδρος: Από μόνος του ο αρχηγός έχει υποχρέωση;

Δ. Λιότσιος: Εχει όλη την ευθύνη του Πυροσβεστικού Σώματος. Οφείλουν όλοι να τον ενημερώνουν.

Πρόεδρος: Στις 23/7/18 έγινε εναέρια επιτήρηση στην Αττική;

Δ. Λιότσιος: Εγινε, αλλά με αεροσκάφη ιδιωτικής αερολέσχης. Επειδή άργησε το αίτημα να σταλεί από το ΕΣΚΕ. Αντί για τις 8, το χαρτί έφτασε στις 9.59. Δεν ξέρω γιατί έγινε αυτή η καθυστέρηση.

Πρόεδρος: Το Πετζετέλ θα μπορούσε να σβήσει τη φωτιά στα Γεράνεια;

Δ. Λιότσιος: Θα μπορούσε να την καταλαγιάσει. Τις φωτιές τις σβήνουν τα επίγεια μέσα. Υπήρχαν πιθανότητες να κατασταλεί. Ετσι θα κερδίζαμε τα πρώτα είκοσι λεπτά που είναι καθοριστικά. Με την πρώτη βολή θα μπορούσε να κερδίσει χρόνο. Πριν από την έναρξη της Κινέτας, θα μπορούσε να επιτηρεί ένα Πετζετέλ. Θα μπορούσαν και τα υπόλοιπα, αλλά για λόγους οικονομίας δυνάμεων δεν χρησιμοποιούνται γιατί μπορεί να αξιοποιηθούν σε δασοπυροσβέσεις.

Πρόεδρος: Από το Λιμενικό Σώμα υπήρχε δυνατότητα για εναέρια;

Δ. Λιότσιος: Υπάρχει ένα Τσέσνα, μόνο για επιτήρηση. Με αντίστοιχο αίτημα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί. Το ΕΣΚΕ έκανε αίτημα το πρωί, αλλά δεν απογειώθηκε λόγω καιρικών συνθηκών. Οταν έφτασε το αίτημα, στις 09.59, στην Πολεμική Αεροπορία, δεν μπορούσε να ανταποκριθεί και γι’ αυτό απευθύνθηκε στην ιδιωτική αερολέσχη, η οποία αποδέχθηκε το αίτημα. Στις 14.04 σηκώθηκε ένα ελαφρού τύπου αεροσκάφος. Δεν αναγράφεται η δεύτερη πτήση του, στις 16.16. Η δεύτερη πτήση δεν αναγράφεται στο χειρόγραφο ημερολόγιο, μόνο στο έγγραφο της αεροπορίας.

Πρόεδρος: Η ιδιωτική αερολέσχη με ποιου αρμοδιότητα θα συνέδραμε;

Δ. Λιότσιος: Του ΕΣΚΕ.

Ο πραγματογνώμονας διευκρίνισε πως, κατά τη δεύτερη πτήση του σκάφους της αερολέσχης, στις 16.16, δεν είχε ακόμα εκδηλωθεί η πυρκαγιά στη θέση Νταού Πεντέλης. Ο επιπυραγός προσδιόρισε τον χρόνο έναρξης της φωτιάς περί τις 16.30, με την πρώτη αναγγελία στην Πυροσβεστική να γίνεται στις 16.41.

Σύμφωνα με τον αξιωματικό της Πυροσβεστικής, ο οποίος ερεύνησε όλα τα δεδομένα που έχουν καταγραφεί για τη φονική πυρκαγιά, η εντολή για γενική επιφυλακή στις πυροσβεστικές δυνάμεις δόθηκε το απόγευμα της 23ης Ιουλίου, και αφού η φωτιά από το Νταού Πεντέλης είχε πλέον κατέβει στο Μάτι και στον Νέο Βουτζά.

Οπως είπε, «ήταν μια ατελέσφορη γενική επιφυλακή», και εξήγησε ότι «στις 13.30 θα έπρεπε να δοθεί εντολή για γενική επιφυλακή μιας και είχε αρχίσει η απομάκρυνση πολιτών στην Κινέτα… Στις 17.30 που δόθηκε η εντολή για γενική επιφυλακή… Σε λιγότερο από μία ώρα, κανείς δεν θα προλάβαινε να βρίσκεται στην υπηρεσία του. Στις 7 παρά 10, η φωτιά είχε φτάσει ήδη στη θάλασσα. Οφειλαν οι υπηρεσίες της Αττικής να είναι σε επιφυλακή και να έχουν επανδρωμένα όλα τα οχήματα».

Related Posts